Blogi

« Uudemmat -

Maanantai 28.4.2008Maanantai 28.04.2008 18:30

Viimeinen viikonloppu Portugalissa on nyt ohi! =( Lauantai kului kouluhommien, auringonoton ja uinnin parissa. Sunnuntaina ohjelmassa oli suureksi yllätykseksi taas auringonottoa. Auringon otto ei ole tähän aikaan reissusta ole enää pelkkää löysäilyä sillä rantalukemisena on mm. opinnäytetyöpapereita.. Täällä on ollu nyt melkeen kuumimmat helteet koko reissun aikana. Eilen puoli kuuden aikaan illalla oli lämmintä Estorilin mittarissa +32C!!! Joten voitte vaan kuvitella kuinka lämmintä täällä oli keskipäivän aikaan kun oltiin rannalla! ;) Käristettiin ihoa noin nelisen tuntia siihen asti kun oli pakko raahautua kotiin valmistautumaan illan jalkapallopeliin. Oltiin yritetty saada Rikua mukaan, mutta sitä kiinnosti enemmän kouluhommat. Lähettiin Lissaboniin ajoissa, jotta kerettäisiin tutustua Sporttingin fanikauppaan stadionilla.
Lissaboniin menevää junaa olisi voinut kuvailla sanalla turistijuna.. Tänne on pamahtanu niin hirveä määrä turisteja tän kahden viikon sisään että voi jösses sentään! Ei siinä vielä mitään, mutta kun täällä on liikaa suomalaisia..ja ulkomaillahan ei toivo tapaavan muita suomalaisia.

Ja sitten peliin. Osattiin suunnistaa Lissabonissa oikealle stadionille, vaikka Riku olikin antanut väärät ohjeet. Ensin oli ohjelmassa lipun osto. Täällä sisäänpääsymaksut naisille on aina edullisempia kuin miehille ja saatiinkin stadionin parhaat paikat vain 2 eurolla. Onneksi Riku jäi sittenkin kotiin, sillä ei oltas voitu valita noin hyviä paikkoja sen kanssa, koska me alunperin luvattiin maksaa sille liput peliin – ja se lippu ois ollu kallis tolla paikalla! Kun liput oli hankittu suuntasimme fanikauppaan, josta lähti mukaan vain käsikorut ja melkein Sporttingin huivi. Olin onneksi tietämättäni ostanu vihreä-valkoraidallisen (joukkueen värit) neulepaidan, mikä oli just hyvä vaatevalinta tähän peliin! ;)

Sporttingia vastaan pelas C.S.Maritimo. Sportting oli aika ylivoimanen, joten ei ollut yllätys että se toi pisteet kotiin. Tarkempaa analyysia pelistä ei kannata multa odottaa. =D Katsojia pelissä oli 24 344. Muihin peleihin verrattuna tuo on vähän, sillä Riku on puhunu että keskimäärin katsojia on 30 000. Päästiin useampaankin otteeseen stadionin screenille, jopa niinkin pitkäksi aikaa että alkoi tulla välillä aika vaivautunu olo. =P Oltiin muuten taas aikamoinen nähtävyys miesten keskuudessa ennen pelin alkua kun tsippailtiin stadionin käytävillä…
Nähtävyydestä tulikin mieleen, että kun käveltiin toissapäivänä meidän kotikatua pitkin bussipysäkille, meistä otettiin ohiajavasta autosta valokuva! Ei oo meille vielä tullu mieleen ottaa paikallisista miehistä kuvia.. =D

23-25.4.2008 Ke-PeMaanantai 28.04.2008 18:27

Kotiin Alcoitaoon oli jo kovasti kaivattu ja tiistai-iltainen lento sujui mukavasti (kapteeni kuulutti mm. jalkapallouutisista..). Kovasti kaipaamamme aurinko on antanut parastaan nyt 3 päivää, joista oon päässy nauttimaan parhaiten vasta tänään (kiitos enkun uusintatentin, ois parempi olla nyt läpi!). Heini on päässy taas edelle rusketuksessa, joten ei auta muu kuin maata Tamariksella ja hyppiä Atlantin aalloissa. Tänään oli valehtelematta +30 C ja lämpimämpi ei tarvitse miun puolesta olla- oli sen verran hikistä. Koska tänään on portugalilainen pyhäpäivä oli kaikki päättäny suunnata rannalle. Ei oo kyseisellä rannalla meillä ollut vielä siitä ongelmaa, että mihin asetuttas ottaa aurinkoa kun on niin paljon ihmisiä! Aalloissa käytiin pulahtamassa useampaankin otteeseen. Välillä aallot nous niin korkeiksi että tuli pieni hätä siinä aallon pohjalla kun edessä on 1,5-2 metrinen vesiseinä tulossa eikä rannalle pääse kun vesi vetää merelle päin. Siinä sitten pyörit aallon mukana. Sain myös mukavan takapuolen kuorinnan kun aalto veti rantaan istuma-asennossa selkä menosuuntaan päin. Oli vähän höhlä olo kun se jätti rannalle istumaan. =D Oli kyllä aivan ihana rantapäivä eikä oo samanlaista tähän mennessä ollu! Syömässä käytiin rannan ravintolassa, jossa rupateltiin suomalaisen miehen kanssa. Ruokailun jälkeen jatkettiin taas auringon palvontaa ja uimista. Ajattelin olla ahkera ja jatkaa eilen alottamaani opinnäytetyön lukemista! Kesken kaiken saatiin hyvä idea lähteä drinkeille viereiseen rantaravintolaan. Lopulta pöytään kannettiin kannullinen sangriaa ja kilisteltiin viimeisen viikon alkamisen kunniaksi. Sangriakannu tyhjeni opinnäytetyöhön muutoksia suunnitellen ja seuraillen ohikulkijoita..sekä suunnitellen Ilomantsissa vietettävää portugali-iltaa. Täällä on nyt tosi paljon turisteja..on kyllä mukava huomata että näytetään melko ruskettuneilta näiden kalkkilaivojen keskellä.. ;)

Suomeen paluu lähenee koko ajan eikä sitä haluais näillä ilmoilla paljon ajatella. Sen verran ollaan kuitenkin alettu valmistelemaan lähtöä, että pakattiin tavaramme matkalaukkuihimme, että nähtäis kuinka paljon tulee ylikiloja. Näyttää pahasti siltä, että ylimääräiseen rahanmenoon pitää taas varautua. Ollaan mietitty lähettää postissa yks laukku erikseen, mutta vielä ei ole löydetty Finnairin ylipainomaksua halvempaa tapaa lähettää 15kg rahtina.. Saa nähdä kuinka kalliiksi nää ”halvat” ostokset koituu..

Nyt unille!
Keskiviikkona lähdettiin kohti Azores-saaria. Oltiin nähty esitteistä upeita paratiisisaarimaisia kuvia, joten odotukset oli korkealla. Luvassa on luultavasti lämpöä, kaunista vehreää luontoa, värikkäitä kukkia, luonnon altaita ja tulivuoria. Lentokoneen laskeutuessa ikkunasta näkyi lehmiä shakkilaudan näkösellä pellolla.. Catarinan (fysioterapian opiskelija, joka oli Joensuussa vaihdossa vuos sitten ja joka tekee vuoden työharjottelua Terceiralla..) kyydillä lähdettiin kohti youth hostellia. Oltiin melkein valmiita nukkumaan, mutta Catarina sanoi että meitä odottaa vielä dinnerit. Heitettiin laukut hostelliin (oltiin koko hostellin ainoat asiakkaat kyseisen viikon ajan) ja lähdettiin Catarinan pomon luo, missä Catarina myös asuu. Talo oli toinen niistä kahdesta puutalosta koko saarella. Tuli ihan suomen kesämökit mieleen! Illallisen oli valmistanu pomon ja sen vaimon ohajuksessa olleet fysioterapian opiskelijat. Hyväätä oli! Jälkiruokana oli mm. makeaa riisipuuroa kanelin kera, joka lisäsi entisestään Suomi-fiilistä. Ricepudding on joku näiden lempparijälkiruoka. Taloon tuli ja lähti jatkuvasti porukkaa, joten oli aika hälinä ilta. Porukka venytti dinnerit aika myöhälle yöhön (me elettiin vielä portugalin aikaa +1h) eikä Paulon (pomo) Azoreiden historiantuntia ei meinannu jaksaa kuunnella enää silmät auki. Ilta oli kuitenkin tosi mukava ja tunnettiin ittemme tervetulleiksi. Vieraanvaraista porukkaa! =)

Sen verran historian tunnista jäi mieleen, että joskus vuonna yksi ja kaksi laivat oli pysähtyneet afrikasta tullessa aina Azoreille täydentämään ruokavarastoja jne ja jatkaneet Eurooppaan. Virtauksien takia Eurooppaan ei voi mennä ihan Afrikan vierestä.. Merirosvojakin saarilla on kuulemma käynyt. Saaret on sodan aikoihin ollu myös Espanjan alla. Saaret on keskeinen paikka ilmavirtauksien kannalta, sillä Pohjois-Euroopan sää riippuu pitkälti kuulemma siitä, mitä säälle ja virtauksille tapahtuu näiden saarien yllä. Ne, jotka on noihin ilmavirtausjuttuihin enemmän paneutunu pitäs nuo saaret tietää.. Ja saarista yleensä sen verran että Azores-saariin kuuluu 9 eri saarta, jotka sijaitsee mannerlaattojen kohtaamispisteessä. Saaret on vulkaanista aluetta ja sieltä löytyy sammuneita ja aktiivisia tulivuoria ja laavalohkareita. Viime tulivuoren purkaus oli pari vuotta sitten keskellä merta saarten tuntumassa. Sijaintinsa vuoksi esim Terceiralla on Paulon mukaan n.400 maanjäristystä päivässä.. mutta jotten johda enää enempää harhaan, on asiasta kiinnostuneiden hyvä etsiä lisää tietoa muualta Internetistä. =P

Tiivistelmä kuudesta päivästä vois olla vaikka seuraava:
• sadetta, pilviä, lisää sadetta, tuulta, vähän aurinkoa.
• hengailua Angrassa, joka on Terceiran suurin kaupunki, mutta silti niin pieni. Vierailtiin myös toiseksi suurimmassa kaupungissa nimeltä Praia de Vitoria ja shoppailtiin tunti tuliasia ja lähdettiin takas.
• dinnereitä ja lounaita Catarinan ystävien ja pomon luona sekä afrikkalaisessa ja paikallisessa kalaravintolassa eli joka päivä yhteisiä ruokailuja eri ihmisten kanssa
• kävelyretkiä tulivuorille, jossa luonto oli vihreää, kosteaa metsää, mustaa laavakiveä, näytti paikoin Lapilta. Oli hienot maisemat!
• Kiipeäminen Monte Brazilille, joka on saanut nimensä siitä kun laiva-matkaajat luulivat ”vuorta/kukkulaa” Braziliaksi.
• venematka merelle delfiinejä etsimään. delfiineillä oli vapaapäivä, mutta maisemat oli hienot ja miun naama paloi, jonka vuoksi esitin majakkaa reissun loppuajan, ei oo ikinä naama turvonnu noin palamisen takia, hyvä ettette nähneet!! =D
• visiitti luomufarmille, jossa nähtiin suureksi yllätykseksi Alcoitaon sairaalan asiakkaamme ja saatiin kasvimaaesittely!!
• ikimuistoinen lounas privaatissa aidossa portugalilaisessa ravintolassa, jossa saa syödä vain ravintolan pitäjien ystäväperheet. Ruokaa kannettiin koko ajan lisää pöytään! nyt viimeistään on maistettu portugalilaiset ja Terceiralaiset perinneruoat läpi mustekalan lonkeroita myöten. Ihmeteltiin yhteneväisyyksiä suomalaisiin perinneruokiin, Terceiralta löytyy mm. ihka oikean makuista karjalanpaistia!! Kuulun nyt myös ravintolan porukkaan, koska miulle töräytettiin torvea kun kävin ensimmäisen kerran siellä vessassa, kuuluu ravintolan tapoihin. Joten jos kuulen tavallista huonommin Suomeen palattuani, voi terveisiä lähettää kyseiseen ravintolaan. =P
• Terceiran yöelämään tutustuminen: aloittelubaarissa soi helmibiisit, joista tuli mieleen Jenni&Hanna, sekä eräs Algarvessa Rikun takapenkiltä niistä kuvattu video. ;) Itse baari olikin sitten täynnä teinejä ettei siellä voinut paljon liikkua hengittämisestä puhumattakaan. Illan pelasti kuitenkin Raise up!
• Visiitti viinimuseoon saaren pohjois-osaan (se että oltiin menossa museoon selvis vasta paikan päällä miulle, olin näköjään täysillä menossa mukana. itse saaren nimenkin opettelin vasta matkalla Lissabonin lentokentälle eli olin ihan selvillä minne mennään.. =D ) Museosta lähti spesiaalipullo mulle ja Teemulle yhteiseksi jotain spesiaalihetkeä varten, sillä viinissä käytetyt rypäleet on kypsytetty laavakivien keskellä eikä Atlantin keskellä valmistettua viiniä ihan joka päivä saa käsiin! =)
• Visiitti juustomyymälään, jossa valmistetaan juustoa maidosta, joka on peräisin lehmistä, joilla on todella hyvät ja vapaat oltavat pelloilla merinäköalalla höystettynä. Terceira=Lehmien taivas. Juustomaistiaiset vakuutti! Mukaan lähti tuliaiset Paulon porukoille sekä taxikuski-Rikulle. ;P
• Kun kauan odotettu lähtöpäivä koitti, aurinko suostui kerrankin tulla esiin piilostaan ja soi meille vielä tilaisuuden ottaa aurinkoa ja pulahtaa Atlanttiin hostellimme viereisellä laava-kivien reunustamalla uima-alueella. Hienojen maisemien vuoksi päätimme pistää myös bikinikuvaus-sessiot pystyyn ja kuvia näpsittiinkin sitten lähemmäs 100. Koska bikinikuvia ei voi näyttää aivan kenelle vain, piti kuvia ottaa myös vaatteet päällä…eli muutama kuva vielä lisää..

Terceira oli käymisen arvoinen paikka, mutta vinkkinä sinne matkaa suunnitteleville: älkää menkö sinne muulloin kun kesällä ja älkää maksako siitä yli 1000e (ainakaan Terceirasta). Paikka ei ollu vielä kaikessa kukoistuksessaan eikä säät parhaat, mutta maisemat oli hienot, varsinkin kun tykkään maalaismaisemista, merestä, kukkuloista, kivimuureista ja lehmistä – ja näitä siellä näkee ihan joka paikassa mihin vain katsoo! Manner-portugaliin verrattuna meininki on rauhallisempaa, kenelläkään ei ole kiire ja ihmiset näyttää onnellisilta. Kuvista kuitenkin nähtiin, että muut saaret on paljon hienompia kun Terceira ja muutamat ihmiset, joita tavattiin sanoivat sitä myös. Siihen, että saari ei saanut meitä haukkomaan henkeä vaikuttaa paljon se, että ollaan vietetty 2,5 kk Portugalissa ja nähty samanlaisia taloja ja tutustuttu kulttuuriin ja ruokiin jo niin hyvin, että tuolla saarella ei tuntunut mikään muu kuin luonto uudelta.

IlimoitusstaKeskiviikko 16.04.2008 16:24

Raporttia talta kuulta on tulossa ensi viikolla silla nama tyttelit suuntaa tanaan Azores-saarille (eli n.1000km paahan meidan nykyisesta asuinpaikasta) ja tulee tiistaina. (TOsin on hyvinkin mahdollista etta ahkeroin niin kovasti kouluhommien parissa reissun jalkeen, ettei kerkee paivakirjaa paivittaa) ;)

Torstai 3.4.2008Torstai 10.04.2008 17:32

Tällä hetkellä pitäisi ahkeroida asiakasselosteen parissa - englanniksi, mutta ensin pitää rentoutua kirjottamalla kuluneen viikon
ja viikonlopun tapahtumista ja sulatella romanttista Heinin seurassa syötyä illallista (makaronilaatikkoa ja jälkiruuaksi mansikoita ja kermavaahtoa sekä puddingia) =)

Lauantaina vietettiin Jennin synttäreitä (me, Hanna ja Jenni sekä Riku). Päivällä palvottiin muutama tunti aurinkoa ja illalla aloteltiin tyttöjen luona Alcabidechessa (kirjotetaankohan tuokaan noin..).
Väsäsin Hannan kanssa Jennille muhkean hienon synttärikortin(onneksi tytöillä oli kasa seiskoja leikeltäväksi...) sillä aikaa kun Heini vietti aikaa vieraidensa kanssa. Lahjaksi meillä oli 3 Sportingin ja
3 Benfican shottilasia (portugalilaisia jalkapallojoukkueita) ja baarikukkaro. Riku ei tykännyt Benfican shottilaseista hyvää, mutta ei ne sille ollukkaan. =P
Kun porukka oli koossa, vuorossa oli tyttöjen alkoholivaraston tyhjennys sekä Algarven kuvien läpikäynti.
Tässä vaiheessa on hyvä jo kertoa, että itsehän olin viikonloppuna antibioottikuurilla ja valmistin itelleni ainoastaan alkoholittomia drinkkejä
mm.mansikkasoseesta ja energiajuomasta ja join Tequila-paukkujen sijaan Sprite-paukkuja.. =P Ilta sujui rattoisasti ja sain tallennettua erittäin mielenkiintosta videomateriaalia mm.
retkikanisterin tekemisestä. ;) Kun viimein päädyttiin Cascaisin hienoimpaan baariin Coconutsiin, oli muiden juhlijoiden kohdalla vasta ikiMUISTOINEN ilta alkamassa. Yön aikana laulettiin mm. karaokea
( joka ois pitäny kyllä jättää tekemättä, en voi kuvitellakkaan miten kamalalta se kuulostas jos olisin humalassa!), etsittiin sormusta, kukkaroa, visa electronia, villatakkia jne sekä juteltiin (tai siis porukan sinkkutytöt) jutteli englantilaisten jalkapalloilijoiden kanssa. Illasta ei sitten sen enempää paljasteta. Mukavaa oli, ainakin mulla. ;)
Päädyttiin nukkumaan aamulla kahdeksan aikaan (kelloja siirrettiin just sinä yönä) ja loppupäivä menikin sitten nukkuessa.Ajateltiin käydä tyttöjen luona katsomassa launtai-illan kuvat ja videot. Koska meillä on aina niin hyvä tuuri bussien kanssa, odotettiin puoli tuntia bussia turhaan (koska ei oltu siirretty vielä sunnuntai-iltanakaan kelloja eteenpäin ja luettiin aikataulua väärästä kohdasta siis). Kun bussi viimein tuli, se ajokin suoraan varikolle ja jäätiin vielä kauemmas tyttöjen kämpästä... Se olikin jo toinen kerta mulle sillä viikolla. Onneks nyt oli Heini seurana kulkemassa hiljaisia hämäräkatuja eikä ollut vihaista humalaista miestä huutamassa takana... Lopulta sovittiin treffit Cascaisshoppingin mäkkiin, koska ei jaksettu kävellä Alcabidecheen.

Tiistaina olin Heinin ja Rikun kanssa yhden tytön läksiäisissä Lissabonissa Intialaisessa ravintolassa (Teemu: se on just se paikka, jonka mainos meille annettiin käteen Hard Rock Cafen edessä=), koska se on lähdössä vaihtoon parin vkon päästä. Porukkaa oli paljon, mutta joukossa oli muutama tuttu kasvokin. Koko ilta syötiin kaiken näköisiä intialaisia herkkuja (?). Tilasin pääruuaksi Lamb Tikka Masalan, koska oon aina halunnu tietää mitä tuo tikka masala on. =D no, ei ois kannattanu kokeilla, sillä kävin seuraavana päivänä tervehtimässä vessanpönttöä kyseisen aterian takia - onneks se oli kuitenkin väärä hälytys. Oksetti kuitenkin koko ajan! Ilta oli mukava, tarjottiin portugalilaisille salmiakkia (oli siellä joku intialainen tyyppi ja pari espanjalaista myös) eikä taaskaan kuin yksi tykänny niistä. Iltaan mahtui mukaan myös englantilainen koomikkotaikuri. Illasta ei myöskään puuttunut jännitystä, sillä ravintoloitsija hyökkäsi yhtäkkiä kahden ravintolaan norkoilemaan tulleen miehen kimppuun ja hääti ne pois. Kimpaantumisen syykin selvisi välittömästi: toinen miehistä oli vaivihkaa ottanut yhden meidän seurueen tytön laukun tuolilta eikä kukaan muu ollu huomannu sitä. Mitään ei onneks oltu viety.

Kun tässä on muutamaan otteeseen tullu valiteltua viileitä kelejä, niin tällä viikolla ei oo ollu säästä yhtään huonoa sanottavaa. Tänne pamahti kesä ihan yhtäkkiä. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja lämmintä on 25-30!!! Mie niin rakastan tätä ilmaa!! Istuin eilen bussissa matkalla Estoriliin ottamaan aurinkoa ja oli kunnon lomaolo kun bussi ajoi palmujen reunustamaa tietä ja meri näky sinisenä edessä, mittarissa klo 17.00 29C !! Just tälläset ilmat täällä pitääkin olla.=) En oo tosin auringosta voinu kaikkea ottaa irti tällä viikolla, sillä pakko näpytellä kouluhommia koneella välillä. =( On silti väriä ihoon tällä viikolla tarttunu..ja huomenna varmaan lisää, sillä suunniteltiin Heinin kanssa pyöräretkeä Euroopan läntisimmälle pisteelle, ja tiedetään että siinä matkalla on monta upeaa rantaa meitä odottamassa. Ostettiin tänään kaikenlaista herkkua evääksi, joten romanttinen picnic meren rannalla on luvassa. (Sori Teemu, Heini on mulle nyt siun korvike tämän kuukauden ajan ja toteutan kaikki romanttiset illalliset, picnicit jne täällä sen kanssa =D )
Jottei huominen kuulosta liian hyvältä, voin paljastaa että aamulla ja illalla on luvassa harjotteluraporttien jne kirjoittamista..

Keskiviikko 9.4.2008Torstai 10.04.2008 17:21

Eilen nukuin taas liian pitkään vaikka oli tarkotus herätä tekemään kouluhommia heti aamusta, sillä ilta menis valmistellessa Finnish Dinner Partyja! Myöhäisen aamupalan jälkeen suuntasin Continenteen muiden tyttöjen kanssa tekemään ruokaostoksia iltaa varten. Karjalanpaistilihojen ostaminen ei ollutkaan ihan yksinkertaista puuhaa, sillä ei ollu kovin selvää kuvaa siitä kuinka paljon lihaa pitäs 10 hengelle ostaa. Mukaan lähti pitkän pähkäilyn jälkeen n. 2kg lihaa.
Ruokaostoksien lisäksi kerkesin kierrellä vähän kauppoja ja löysin illaksi uuden paidan! (ups)..sekä huomasin että Bershkaan oli tullu uusia halpoja kesävaatteita. Pitää käydä tutkimassa niitä sitten Saaran ja Sannan kanssa. =P

Illalla leivottiin Heinin kanssa korvapuusteja (tai Heini mittas ja laitto ainekset kulhoon ja mie toimin sekoittajana) sekä tehtiin iso satsi karjalanpaistia! Pientä ongelmaa tuotti liian isot lihapalat, joita oli vaikea pilkkoa pienimmäksi, koska tästä talosta ei löydy yhtäkään terävää veistä tai saksia.
Tytöt tuli kasin jälkeen Rikun mukana. Rikun apua juuri tarvitsimmekin, koska oltiin juuri huomattu ettei meidän keittiön pöytä mahdu keittiön ovesta ja se pitäs siirtää olohuoneeseen pöydän jatkoksi… Riku pääsikin sit heti irrottamaan pöydän jalkoja..ja tytöt tekemään munavoita ja rieskarullia. =P

Vieraita alkoi valua sisään siinä ysin paikkeilla. Finnish Dinner Partyissa oli meidän viiden lisäksi Mariana ja sen kaveri Rita, Marianan poikakaveri ja espanjalaiset vaihtaritytöt. Pyydettiin Migueliakin liittymään seuraan, mutta edes Mariana ei saanu sitä houkuteltua mukaan. Lahden tytöille koitti eilen suuri päivä, kun ne vihdoin ja viimein näki Miguelin! =D Se uskaltautui välillä jopa huoneestaan pois..

Dinner Partyt onnistu hyvin ja ruoka oli hyvää (jopa meidän karjalanpaisti onnistu!) Illan aikana mm. Riku ja Mariana otti mittaa suomenkielen taidoistaan ja Mariana muisteli vuoden takaisia Joensuun vaihtoaikojaan…sekä kaikkea muuta mielenkiintoista. =)

Illan Menu:

• Alkupalat: Lahden tyttöjen rieskarullia (sisällä tuorejuustoa ja kinkkua)
• Pääruoka: Karjalan paistia perunoiden kera
• Aitoja Ilomantsissa tehtyjä, voideltuja karjalanpiirakoita munavoilla
• Ruisleipää
• Marianan tuomaa patea.
• Juomat: kahta erilaista Rikun tuomaa punaviiniä ja Marianan tuomaa Sangriaa
• Jälkiruoka: Suomalaista Juhla Mokkaa ja korvapuusteja

...ja taustalla soi suomalainen musiikki.

Illan päätteeksi espanjalaiset toivottivat meidät tervetulleeksi vierailemaan Barcelonassa niiden luona. Nyt meillä on tuttuja joiden luona voi majottua tulevaisuudessa mm. Algarvessa, Azoreilla, Lissabonissa, Alcoitaossa sekä Barcelonassa. ..aloin miettimään että ketäs muita tuttuja näiden lisäksi mulla asuu maailmalla, joiden luokse vois matkailla ja muistinkin että Janne asuu nykyään Ruotsissa ja löysin tänä keväänä FaceBookin kautta iskän puolelta serkun, joka asuu Amerikassa! =)

Ulkona on tällä hetkellä pieni tauko rankkasateelta, raekuurolta ja ukkoselta. Sade oli alkanu jo yöllä ja olin tietenkin unohtanu pyykit narulle. Nyt makkarissa roikkuu siellä täällä märkiä vaatteita.
Sain just viimeisteltyä enkun kielisen asiakasselosteen sekä itsearvioinnin. Jes! Selosteesta tuli 4sivua pitkä, tuli kirjotettua tavallista tarkemmin, kun asiakas oli niin monimutkanen ja Pate tuntuu haluavan suht tarkan selostuksen siitä, tuskin tuokaan on sille tarpeeks tarkka. Yleensä miun selosteet on max. 1,5 sivua pitkiä. Toivottavasti myös Antti hyväksyy noi.

Lauantaina oli suunnitelmissa kirjoittaa asiakasselostetta, mutta päädyttiin koulun kautta Cascais shoppingiin ruokaostoksille ja vähän muillekin ostoksille. Sain ostettua muutaman lahjan ja tuliaisen sekä pöytäliinan miun valmistujaisiin..jos ja kun ne joskus koittaa. Continentessa on ’siis niin ihanii’ ja halpoja ruskeita ja beigejä kiekura kuvioisia pöytäliinoja, että valinnanvaikeus oli suuri. Sopivan kokosia beigejä ei ollu enää, joten päädyinkin ostamaan valkosen, jossa on jotain musta/hopea kukkakuviointia keskellä. Olin kyllä ihastellu sitäkin pitkän aikaa ja siihen kuuluvaa astiastoa, mutta astiasto tuskin lähtee mukaan. =/

Illalla löyty hämmästyttävän paljon motivaatiota kirjottaa selostetta ja sen lopettaminen illanistujaisten takia tuntu jopa vaikeelta. Huolestuttavaa.. =P Se kuitenkin kannatti, sillä maisteltiin tyttöjen kanssa taas viinejä, (tosin lahden tytöillä on jo niin syvä rakkaussuhde vaaleaan Nicoon, ettei ne taida enää kokeilla muita) ja juustoja sekä muita herkkuja. Muut lähti baariin ja ite jäin kotiin, oon varmaan jo niin vanhus etten jaksa käydä baarissa enää joka viikonloppu – en oo kyllä koskaan käynytkään. Pitää kerätä voimia ens viikonlopun baarireissuun kun Saara ja Sanna on täällä. Samalla juhlitaan myös Lahden tyttöjen harjottelun päättymistä, joten menoa varmaan riittää! =D
Sain valvottua kotiin jäämisestä huolimatta yli neljään aamulla järjestellen kuvia ja kopioiden niitä levylle. Olin just saanu varmaan tuhatkunta uutta kuvaa Algarven reissusta ja Jennin synttäreistä. Kukaan ei kyllä ikinä jaksa kattoa kaikkia miun Portugalikuvia sillä niitä on tälläkin hetkellä varmaan tuhat – eikä me olla käyty vielä edes siellä Azoreilla! =)

Sunnuntaina käytiin penkomassa markkinoilla meidän lähialueella ja löysin itelleni 4 vyötä, 1e/kpl! (sen jälkeen kun oltiin herätty siinä yhden aikaan) Muuta sieltä ei lähtenytkään mukaan.. Loppuilta meni kouluhommien kanssa ja päädyin kahvinjuonnin ansiosta vasta kolmen jälkeen nukkumaan.

Perjantai 4.4.2008 opintotukipäivä!Maanantai 07.04.2008 20:06

Tänään lähdettiin bussilla kohti Cascaisia klo. 10.30. Päivä oli jo mukavan paahteinen ja edessä oli hikinen bussimatka. Ihmeteltiin paikallisten pukeutumista näillä hellekeleillä, yhdelläkin naisella oli villapaita ja villapipo päässä, talvitakkeja ja talvikenkiä näkyy vieläkin katukuvassa. Mulla oli päällä pikku sortsit ja kesäpaita ja hiki eikun virtas. Jotain pitää olla vikana paikallisten lämmönsäätelyssä, eikö ne saa lämpöhalvausta jos päällä on paksu villapaita (alla muita paitoja), hattu ja ulkona on melkeen +30 lämmintä…?!

Lähdettiin käppäilemään kohti satamaa, jonka lähistöllä on pyöränvuokrauspiste ja löydettiin matkalla kiva halpamarketti missä oli kenkiä, laukkuja jne.. vaikka löysin heti ostettavaa, oli jatkettava matkaa ettei kantamuksia olis ihan liikaa.meillä oli nimittäin herkkueväät mukana! =P”

Ajettiin Cascaisista Cabo da Rocalle päin merenrannan vierustaa pitkin, kilometrejä oisko ollu jotain 10?? Matkalla oli mahtavia maisemia, ranta on sellasta korkeaa kalliota ja toisella puolen tietä on ilmeisesti luonnonsuojelualuetta ja hienoa sellasta. Ei ois voinu sää olla parempi pyöräretkelle! Pysähdyin vähän väliä kuvaamaan maisemia ja pidettiin sipsitaukoa kallionreunalla.
Päädyttiin isolle hiekkarannalle, jonka lähistöllä on ravintoloita ja baareja. Euroopan läntisin piste eli Cabo da Roca sijaitsi vieressä. Riku kerto joskus että tuolla rannalla on paljon surffareita ja niitä siellä kyllä oli. Päätettiin Heinin kanssa kokeilla sukellusta ja surffausta sitten Azoreilla, jos löydetään joku pulju mistä saadaan välineet ja apua. Meille riittäs vaikka vaan käydä makaamassa sen laudan päällä vedessä. =P Rannalla tyhjennettiin kylmälaukun sisältö ja lojuttiin pyyhkeiden päällä. Oli todella kuuma! En uskaltanu ottaa kovin ahneesti aurinkoa, sillä mulla oli ja on edelleen niitä antibioottipilkkuja tänään tuplasti enemmän kuin eilen ja voin sanoa että pahalta näyttää!
Parin tunnin löhöilyn jälkeen päätettiin lähteä ajamaan takas Cascaisia, mutta ennen sitä oli pakko käydä juomassa viereisessä ravintolassa virkistävät drinkit! Ravintola olikin tosi näyttävä ja caipirinhat vahvoja mutta tosi maukkaita. =P Horjuttiin takaisin pyörille ja kotiinpaluu alkoi. Ei ajettu edes viittä minuuttia kun pysähdyttiin sipsitauolle –että ei tuu suolanpuute näin helteellä! Muutama kuva ja video jäi siitäkin hetkestä muistoksi ja eikun takas pyörän selkään. Oltiin saatu tööttäyksiä, huutoja ja vihellyksiä koko matkan ajan (..meillä oli kyllä vaan sortsit ja bikiniyläosat päällä…). Yleensä ei tuu noteerattua niihin mitenkään mutta se että poliisitkin alkaa meille moikkailemaan alko olla jo vähän liikaa. Niille oli pakko kyllä moikata takas! =D
Viheltelyistä tulikin mieleen että odotin toissa päivänä bussia n.5-10min kesämekossa meidän pysäkillä ja ei ollu yhtään minuuttia, jolloin ei ois joku viheltänyt tms.Yks tarjos kyytiäkin. Aiheutettas varmaan kolareita Alcoitaossa, jos Heinilläkin olis mekko päällä. =P
Ja sitten vielä retkeen.. käytiin kiertelemässä pikku kojuja matkan varrella, joissa oli kaikennäköstä portugali-krääsää. Sieltä lähti muutamat tuliaiset mukaan.
Tolle reissulle Saara ja Sanna kyllä lähdetään, jos aurinko paistaa! =) (Tosin se on luvannu sadetta ja kylmää alkuviikoks, toivottavasti ei loppuviikoks.Maanantaina netistä näkee..

Loppuilta menikin netissä koululla ja kotona syödessä. Nyt väsyttää ihan liikaa. Pitänee mennä pesemään jalkapallon muotoisten sipsien murut pois suusta ja mennä nukkumaan… Öitä!