IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Koulu ja opiskelu
Perustettu
24.5.2012
Koko
26 jäsentä
Tyttöjä: 18 (70 %)
Poikia: 8 (30 %)
Keski-ikä
30,8 vuotta
Otos: 6 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 31,0 vuotta
Poikien keski-ikä: 29,7 vuotta
Ylläpitäjä
Vahvero
Valvojat
tinttarella, Petskuliii

Opinto-ohjaus ja opot: hyötyä, haittaa vai samantekevää?

  • VahveroVahvero[#1] 31. heinäkuuta 2012 20:09:53

    Opinto-ohjaus jättää harvoin ketään kylmäksi: Joko sitä ei ole ollut tarpeeksi, se on ollut maailmaamullistavan tehokasta tai sitten murskannut unelmat ja johtanut harhapoluille.
    Millaiseen opinto-ohjaukseen olet törmännyt? Onko opinahjosi opo saanut sinut inspiraation valtaan vai keskitytkö välttelemään koko ihmistä? Millainen on ihanteellinen opo ja missä se näkyy?

    crossroads_detail.jpg

    (Kuva blogista Me and my life!)
  • tinttarellatinttarella[#2] 31. heinäkuuta 2012 20:22:15

    Yläasteen opo jätti kiireisiinsä vedoten meidän luokan ysillä kokonaan väliin. Itseäni se ei pahemmin haitannut, koska lukion valinta oli itselleni selviö, mutta ammatillisessa mielessä opon ratkaisu oli vähintään mielenkiintoinen :)
    Lukiossa oma opomme jäi heti alkuun äityislomalle, ja sijaisten osaamistaso oli melko kirjava. Yksi ei ollut koskaan paikalla, toinen käski katsomaan aina itse netistä ja kolmannen juttusille en enää vaivautunut.
    Olen kuullut juttuja muissa kouluissa olleilta kavereiltani opoista, joista tuli koulunkäynnin aikana lähes ystäviä, mutta itse en moisiin ihmeolentoihin ole vielä törmännyt...
  • 34610513461051[#3] 31. heinäkuuta 2012 20:39:45

    Mun yläaste aikainen opo hermostu yleensä joka tai jokatoinen tunti meidän luokkaamme. Olimme koulun äänekkäin luokka ja ainakin kerran päivässä meille huudettiin kuinka huonokäytöksisiä olemme. Niin teki myös opomme. Joka kerta, kun hän hermostui hänen naamansa ja kätensä muuttuivat tulipunaisiksi. Kukaan ei ikinä ottanut häntä tosissaan ja yleensä koko luokka nauroi hänelle melkein päin naamaa (Tai no koko koulu itseasissa..). Opomme kuitenkin tiesi, mitä/mistä puhui ja osasi asiansa, mutta ei antanut yleensä henkilökohtaisia neuvoja kellekkään ainakaan mun tietääkseni. Meillä oli koulukirjat opo tunteja varten ja kirjan tehävät olivat tosi hyviä mielestäni. Se auttoi mua saamaan käsitys missä ammatissa olisin hyvä ja mitä haluaisin tehdä. Oposta oli mielestäni samaan aikaan hyötyä ja samantekevää.
  • 34597793459779[#4] 1. elokuuta 2012 01:41:19

    p0990 kirjoitti 31.7.2012 18:16: Meidän opo puhui pelkistä lukion jutuista koska kaikki menivät lukioon. Oliha kuitenkin matikkaluokka jolla Suomen parhaimmat arvosanat maanlaajuisissa kokeissa.

    Itse otin kaksoistutkinnon ja yhteensä luokalla olikin 1 joka meni perus amikseen.


    Mun mielestä opon pitäisi silti antaa monipuolisesti vaihtoehtoja, eikä tuoda esiin omaa mielipidettään noin yleisesti ottaen ainakin. Teillä siellä ehkä ollut vähän spesiaalitilanne kieltämättä. :D

    Minulla meni yläasteella hieman toisin päin, kun opo oli päättänyt että kukaan meistä ei tule pääsemään lukioon ja tyrkytti vain ammattikoulua. Minulle se kyllä kävi ihan hyvin :)
  • VahveroVahvero[#5] 28. kesäkuuta 2013 15:42:39

    Varustamo-hanke on päättynyt. Vertaisohjaajamme eivät enää vastaa kysymyksiinne.