IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Koulu ja opiskelu
Perustettu
24.5.2012
Koko
26 jäsentä
Tyttöjä: 18 (70 %)
Poikia: 8 (30 %)
Keski-ikä
30,8 vuotta
Otos: 6 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 31,0 vuotta
Poikien keski-ikä: 29,7 vuotta
Ylläpitäjä
Vahvero
Valvojat
tinttarella, Petskuliii

Vaihtoehtona välivuosi?

  • VahveroVahvero[#1] 20. kesäkuuta 2012 20:00:30

    Jos et päässytkään hakemaasi kouluun tai haluat pitää välivuoden opiskelusta, mitä tekisit koko vuoden? Vai haluaisitko pitää ehkä enemmänkin välivuosia?

    Kerro meille mitä haluaisit tai olet tehnyt välivuosinasi!:)
    tai voit lukea enemmän välivuosista tässä

    up-balloon2.jpg
  • 34610513461051[#2] 20. kesäkuuta 2012 20:23:27

    Itse ajattelin lukion jälkeen pitää välivuoden tai pari, koska haluan nähdä miten muualla maailmassa eletään ja oppia erilaisia kulttuureja. Valitettavasti äitini ei pidä ajatuksesta, että pitäisin kaksi välivuotta, mutta minä en haluaisi hätäillä opiskelun suhteen. Onhan niitä vuosia vielä jäljellä vaikka kuinka monta, joten miksi hoppuilla?:)
  • 34598173459817[#3] 26. kesäkuuta 2012 17:44:43

    Minulla on edessä pakollinen välivuosi, sillä alaa jota haluan opiskella opetetaan Suomessa vain yhdessä paikassa, ja linja aukeaa haettavaksi vain joka toinen vuosi!

    Olen kuitenkin hakenut kouluihin, koska kyllä sitä aina vuoden jossain voi opiskella, vaikka ei olisi suoraan sitä mitä eniten haluaa. Saa nyt nähdä, pääsenkö minnekään.

    Suunnitelma B:kin löytyy, sillä haluaisin kovasti lähteä Argentiinaan! Mutta suunnitelma on vielä alkutekijöissään. Odotellaan ensin noita AMK -tuloksia...
  • 28726272872627[#4] 26. kesäkuuta 2012 17:50:28

    Viime vuonna oli itellä välivuosi ku en päässy mihkää opiskelee ;/ mutta tänä vuonna pääsinki ja alotan opinnot sähköpuolella :>
  • 34597883459788[#5] 26. kesäkuuta 2012 18:50:46

    Belakor kirjoitti 26.6.2012 14:50: Viime vuonna oli itellä välivuosi ku en päässy mihkää opiskelee ;/ mutta tänä vuonna pääsinki ja alotan opinnot sähköpuolella :>


    Miten sait välivuoden kulumaan? (Ja onnea opiskelupaikasta! :) )

    Itelläkin on kokemusta yhdestä välivuodesta, kun en päässyt mieluisaan opiskelupaikkaan... Aluksi olin vähän sormi suussa, mutta onneksi keksin itselleni kivaa tekemistä, nimittäin vietin vuoden kansanopistolla opiskelemassa kirjoittamista ja vähän myös avoimen yliopiston opintoja. Tuona vuonna jäi myös kivasti aikaa urheiluharrastuksille ja muille, ja välivuoden aikana tulevaisuudensuunnitelmat myös hieman selkenivät lisää...
  • 28726272872627[#6] 26. kesäkuuta 2012 19:00:23

    Nukuin ja pääsin keilahallille tekemään töitä. Siinähän se meni reippaasti se vuosi. Ei siinä oikeastaan mitää muuta voinut tehdä ku olla kotona tai ettiä töitä.
  • tinttarellatinttarella[#7] 26. kesäkuuta 2012 20:13:54

    Itse oon huomannut, että loppujen lopuksi melko harva ihminen suhtautuu välivuosiin pelkästään kielteisesti. Omassa opiskelupaikassani huomasin fuksina olevani vähän kummajainen ja muiden silmissä jopa välillä liian nuori, kun valtaosalla muista aloittaneista oli yksi tai useampi välivuosi takanan ja itse tulin suoraan lukiosta.

    Melkein kaikki välivuosia pitäneet ovat kommentoineet, että pääsiassa tauko teki vain hyvää; töistä sai rahaa ja muutenkin sai olla melko vapaasti itsensä herrana.
  • 34601173460117[#8] 29. kesäkuuta 2012 17:27:49

    Pidin/jouduin pitämään kaksi välivuotta lukion jälkeen. Molemmat olivat suht mieluisia, sillä en oikein tiennyt, mitä opiskella. Töitä olisin mielelläni tehnyt enemmänkin, mutta silloin minulla ei vielä ollut työkokemusta, joten en löytänyt työpaikkaa. Onneksi on kuitenkin mahdollisuus nimeltä työharjoittelu. Oli tosi hyvä olla vähän työelämässä ensimmäistä kertaa! Työpaikkaa hakiessa oli välillä parin kuukauden taukoja, jolloin en tehnyt mitään erityistä -silloin alkoi aika tuntua vähän pitkältä. Mielestäni välivuodet on positiivinen asia, kunhan käyttää ne hyödykseen -oli tämä sitten työntekoa tai maailmalle lähtemistä. :)
  • gillianngilliann[#9] 4. heinäkuuta 2012 16:48:21

    Oon pitäny tosiaan muutamia välivuosia ...
    Kerron tässä jotain omia kokemuksia;

    Lopetin koulun 2007 keväällä väärän alavalinnan vuoksi.

    2009 päätin lähteä Uuteen-Seelantiin, kun sain sieltä au pair paikan sattumalta. Päätin lähdöstä n 2kk aiemmin ja pakkasin edellisenä iltana :D Menin tilalle toukokuussa, mutta en viihtynyt paikassa syystä että toisesta (vaikka tutustuin kyllä aivan mahtaviin ihmisiin, ja pääsin jopa mukaan harrastelija teatteriporukoihin tekemään esityksiä!:))) ja muutin yhdelle tallille, jossa olin hevostenhoitajana asumista vastaan, pääsin ammatitaidon ja kokemuksen vuoksi kisahoitajaksi, ja pääsin kiertämään Uuden-Seelannin Pohjois-saarta kisahevosten mukana. Joulun aikaan kyllästyin ja päätin muuttaa läheiselle poolo tallille. Eihän mikään minua pidätellyt:) Suomessa ei ole pooloa, joten tämä oli aivan uusi kokemus. Pääsin ratsastamaan joka päivä paljon, pelaamaan pooloa ja yhteisö oli mielekäs. Ratsastus onnettomuuden vuoksi palasin suomeen (Lady Gagan keikan siivittämänä) maaliskuussa 2010. ;) Tapasin matkalla paljon ihmisiä ympäri maailmaa ja rakastuin Uuteen-Seelantiin. Varsinkin Auckland kaupunkina oli mahtava.

    Oli toki hetkiä jolloin halusin palata Suomeen, mutta en palannut ennen kuin oli pakko. Jos olisin saanut päättää olisin jäänyt Uuteen-Seelantiin, mutta en saanut valitettavasti. Sielläkin olisi ollut kouluja ja muuta (esimerkiksi yksi eläinlääkärin apulaisen koulutus johon olisin päässyt, jos olisin jäänyt pidemmäksi aikaa!)

    Koko reissun budjetti oli lentoineen n 2000-3000e, sain toki työta vastaan ruokaa jne. ja maksoin reissuni itse omilla rahoillani, eli ei ole kiinni siitä onko rikkaat vanhemmat vai ei. Toki se auttaa, jos tulee ongelmia matkalla, mikäli sukulaiset voivat auttaa hädän hetkellä...

    Suomessa olen ollut lähinnä töissä sitten 2010-2011.
    Pidin välivuotta myös 2007 kevät-syksy ja olin senkin ajan töissä, mutta vapaaehtoisena. Sain hienoja kokemuksia siitkin ja lopulta oppisopimuspaikan. :) En ole katunut yhtään päivää, jolloin en ole opiskellut.

    Nyt opiskelen Suomessa kansainvälistä tutkintoa ja toivon, että saan töitä Uudesta-Seelannista.
  • 34601173460117[#10] 5. heinäkuuta 2012 13:36:28

    gilliann kirjoitti 4.7.2012 13:48: muutin yhdelle tallille, jossa olin hevostenhoitajana asumista vastaan, pääsin ammatitaidon ja kokemuksen vuoksi kisahoitajaksi, ja pääsin kiertämään Uuden-Seelannin Pohjois-saarta kisahevosten mukana.

    Vapaaehtoistyöpaikkoja asumista ja ruokaa vastaan tuntuu olevan ulkomailla tosi paljon. Olen itsekin katsellut niitä monta kertaa, ja toivottavasti vielä joskus olisi mahdollisuus mennä johonkin edes vähäksi aikaa. Lennot vaan pitäisi maksaa, mutta ei se loppujen lopuksi kovin paljoa ole kokemuksesta. Hienoa että sait tuosta työtäkin!
  • 34598173459817[#11] 21. elokuuta 2012 19:28:02

    ^Reina^ kirjoitti 26.6.2012 14:44: Minulla on edessä pakollinen välivuosi, sillä alaa jota haluan opiskella opetetaan Suomessa vain yhdessä paikassa, ja linja aukeaa haettavaksi vain joka toinen vuosi!

    Olen kuitenkin hakenut kouluihin, koska kyllä sitä aina vuoden jossain voi opiskella, vaikka ei olisi suoraan sitä mitä eniten haluaa. Saa nyt nähdä, pääsenkö minnekään.


    Päivitän nyt miten kävi:
    Pääsin opiskelemaan ammattikorkeaan erästä toista alaa. Katsotaan nyt, viekö se mukanaan vai haenko vielä ensi keväänä uudelleen mainonnan suunnitteluun!
  • VahveroVahvero[#12] 28. kesäkuuta 2013 15:43:15

    Varustamo-hanke on päättynyt. Vertaisohjaajamme eivät enää vastaa kysymyksiinne.